jom baca

Wednesday, April 27, 2011

UKIRAN WAJAH PADA PISANG

Ukiran-ukiran yang penuh teliti ini pasti mebuatkan anda mendapatkan pisang.

Kerja-kerja seni ukiran pada buah yang menampilkan wajah-wajah Elvis dan Davey Jones dari Pirates of The Caribbean - hanya diukir dengan menggunakan sebatang pencungkil gigi dan satu camca.

Tetapi jangan sampai ada sebarang kesilapan kecil; setiap biji pisang disiapkan dalam masa setengah jam, sebelum pisang mula 'reput'.
Apabila ukiran-ukiran ini siap, artis Jepun, Keisuke Yamada akan mengambil gambar dan memakannya.

Sejak membuat posting gambar-gambar hasil kerja 'nakalnya' ini di internet, pemuda berusia 23 tahun telah mempunyai ramai peminat di internet dan mendapat idea-idea baru dari cadangan-cadangan peminat-peminatnya.

Dia telah membuat 11 ukiran setakat ini, termasuk seekor naga dan tengkorak-tengkorak yang mengerikan.

Yamada berkata: "Saya mula membuatnya (ukiran pisang) kira-kira dua minggu lalu dan sejak meletakkan gambar di dalam internet ia betul meletup.


Ia bermula apabila saya mengupas sebiji pisang dan berfikir mungkin menarik apabila mengukirkan wajah seorang pada buah itu.


Yang pertama ialah ukiran muka seseorang dengan sebuah senyuman. Saya terkejut apabila ramai orang yang menyukainya, membuatkan saya mengukir lebih banyak lagi.


Orang ramai mula memberi cadangan idea-idea, dan itulah yang memberikan saya inspirasi."
"Sebelum saya mula mengukir, saya akan berfikir panjang bagaimana saya mahukannya kelihatan.


Kemudian saya mula mengukir. Saya mahu orang berfikir ia menarik dan tidak percaya dengan apa yang mereka lihat.


Saya hanya menggunakan satu pencungkil gigi biasa dan satu camca dari rumah. Saya seorang yang mementingkan kesempurnaan , dan satu reka bentuk ringkas mengambil masa sehingga setengah jam.


Ia tidak boleh mengambil masa yang lebih lama kerana buah pisang akan berubah warna menjadi perang, dan saya gemar memakan 'mereka' setelah ukiran itu siap dan diambil gambar."

Yamada, seorang juruelektrik, berkata: "Saya berharap untuk membuat lebih banyak lagi pada masa akan datang."

Bahtera: Amacam, sanggup ke nak makan pisang ni? agak-agak, boleh tak kalo buat pisang goreng? hahahahaaha

No comments: