jom baca

Sunday, June 5, 2011

STESEN KERETAPI TANJONG PAGAR AKAN TINGGAL KENANGAN





 Mulai Julai 2011 stesen Tanjong Pagar tidak lagi beroperasi. Saya pernah beberapa kali sampai ke stesen ini ketika menaiki keretapi dari Kuala Lumpur ke Singapura. Malah kita boleh lihat stesen ini dalam filem-filem klasik seperti filem Anakku Sazali. Jadi, Stesen ini akan jadi kenangan buat kita semua

- Sepasang landasan dibina melunjur membelah Singapura dari utara ke selatan.

- Tapak Stesen Tanjong Pagar mempunyai keluasan 32 hektar milik KTMB. Terletak di Keppel Road, dibina pada 1932 dan dirasmikan oleh Gabenor Negeri Selat, Sir Cecil Clementi Smith.

- Stesen Tanjong Pagar ini dibina untuk menggantikan stesen keretapi Tank Road yang dibina pada tahun 1903 dan merupakan terminal keratpi pertama di Singapura.

- Keunikan Tanjong Pagar adalah hentian terakhir jaringan pengangkutan keretapi dihujung benua Asia. Walaupun berada di tengah-tengah negara Singapura, stesen Tanjong Pagar adalah pintu masuk ke negara Malaysia bagi mereka yang memilih menggunakan perkhidmatan keretapi.

- Stesen ini juga menjadi kelangsungan pada sejarah awal perkhidmatan keretapi ke Singapura. Ia bermula apabila Sultan Johor ketika itu, Sultan Abu Bakar menerima permintaan British untuk membina laluan kereta api dan pembinaanya dirasmikan pada 1909. Apabila berakhirnya riwayat Tanjong Pagar sebagai sebuah stesen, ini bermakna Tanjong Pagar juga menjadi penutup perkhidmatan kereta api di Singapura.

- Pembukaan Tambak Johor pada 28 Jun 1924 menjadi pemangkin kepada perkhidmatan kertapi yang menghubungkan Singapura dengan negara ini. Stesen penuh sejarah ini menjadi suatu yang sering mengusik "keamanan dan persefahaman" Malaysia dan Singpura. Akhirnya terusir juga sebuah stesen kereta api milik Malaysia yang membelah republik itu.

Di stesen Tanjong Pagar kelihatan satu bangunan yang kelihatan masih kukuh dan tersergam dengan senibina bercirikan identiti Melayu. Namun suasana sekeliling agak suram dan ibarat retak menanti belah. Mengikut laporan berita, stesen ini tak akan dirobohkan, tetapi akan menjadi tapak warisan sejarah. Tapi entah lah...
 

No comments: