jom baca

Friday, May 27, 2011

CUTI SEKOLAH, NASI MINYAK, MASUK JAWI


Wah!! Cuti sekolah dah pun bermula. Ramai rakan-rakan cikgu yang seronok sakan mengalahkan anak-anak murid mereka. Tapi, pernah juga mereka beritahu, sekolah saja yang cuti, tapi mereka tak cuti pun. hahahaha.

Bila datangnya musim cuti sekolah, bermakna jadual hujung minggu kita biasanya akan penuh. kad jemputan kahwin dah berderet. Tak kira yang jauh dan dekat. Jenuh juga nak 'salam keruk' dengan emak atau bapa pengantin nanti. Takkan nak hulur RM 1 je kan. Selain tu, kalau pengantin tu kawan kita, sudah tentu perlu diberi hadiah.

Memenuhi undangan jemputan kahwin adakalanya memeritkan. Mana tak nya, biasanya hidangan yang disajikan adalah nasi minyak. Kalau 1 hari tu ada 5 jemputan, tidakkah ia akan memeritkan perut kita? hahahaha

Tapi dewasa ini, ada kenduri kahwin yang menyediakan nasi putih sebagai alternatif. Saya pernah berbincang dengan bekas tunang saya, waktu majlis persandingan kami, menunya Nasi Ayam Penyet, maklumlah, menu ini agak popular sekarang tapi belum pernah dihidangkan dalam majlis perkahwinan. Tapi ianya hanya tinggal kenangan dan hanya angan-angan.

selain itu juga, waktu cuti sekolah ini jugalah waktu kanak-kanak lelaki akan melangkah ke alam dewasa. Mereka akan "disembelih" anu nya. Orang panggil Masuk Jawi

Kalau dulu, zaman-zaman saya mengambil masa yang agak lama juga nak sembuh. tapi kini, teknologi semakin canggih,  dalam seminggu dah bole berlari. Tapi kene jaga pantang juga, takut bentan.

Apa-apa pun. saya masih tak tahu, kenapa dipanggil masuk jawi, ada sesiapa boleh terangkan pada saya.

Selamat bercuti!!

No comments: